MULAKAN MATA PENAMU DENGAN NAMA ALLAH

Assalamualaikum,
Memulakan penulisan bukan semudah yang disangka. Ia ibarat menjahit pakaian yang memerlukan kemahiran dan strategi agar pakaian akan kelihatan cantik, kemas dan menarik.
Sebenarnya, menulis adalah aktiviti yang amat menarik kerana ia memberi peluang kepada kita meluahkan segala perasaan, pemikiran dan kritikan terhadap persekitaran. Malah penulisan juga boleh menjadi alat untuk menyampaikan dakwah Islam, di samping boleh menjana kewangan sendiri.
Penulisan boleh diasah.Oleh itu, mari kita belajar penulis sambil BERDAKWAH!

Thursday, March 26, 2009

KULIAH 7 TEKNIK PENULISAN CERPEN DAKWAH

PENGENALAN
žCerpen – cerita pendek adalah cereka berbentuk prosa yang relatif pendek.
žPendek – dibaca pada waktu yang singkat, sekali duduk, tidak melebihi ½ jam.
žMempunyai kesan kesatuan – tunggal, watak, plot, setting terhad, tidak seragam dan tidak kompleks.
žTiga kelompok cerpen;
1.Cerita pendek
2.Cerpen yang panjang
3.Cerpen yang pendek
žCiri-ciri cerpen
žJumlah perkataan sekitar 500 – 20,000 patah perkataan
ž500 - 1,000 – cerpen pendek
žLebih 10,000 – cerpen panjang
žDibaca sekali duduk – sambil sarapan, menunggu bas/ keretapi dll
žSatu tema cerita yang menjadi tumpuan sejak permulaan peristiwa cerita berkembang sehingga menemukan titik akhir atau penyelesaian.
žKetunggalan plot – watak berkembang wajar- tiada ruang untuk hal-hal sampingan atau peristiwa yang tidak relevan.
žJumlah watak yang sedikit/ terhad
žSetting – latar yang singkat dan terhad juga.
žPerbezaan cerpen dengan cerita
žBukan semua cerita yang pendek itu cerpen – cerita pendek dengan watak-watak binatang, kisah Nabi, kisah para sahabat, Si Luncai, Pak Pandir
žCerita pendek tersebut tidak mengandungi plot yang kemas – kurang meninggalkan kesan kesatuan, tidak unik dan tiada kesan emosi


BENTUK-BENTUK PENULISAN
žTEMA
žPLOT
žWATAK
žLATAR
žSUDUT PANDANGAN
žGAYA
žSUASANA CERITA


TEMA
žApabila mula menulis pastikan ada cerita yang hendak disampaikan dan ada perkara yang hendak nyatakan - masalah hidup, pandangan hidup, komentar tentang kehidupan
žTema – idea sesebuah cerita- jadi fikiran atau persoalan bagi pengarang.
žTerungkap pandangan hidup atau cita-cita pengarang – menjelaskan bagaimana pengarang melihat persoalan dan memecahkan persoalan tersebut sebagai perutusan atau amanat.
žPengarang perlu mempunyai falsafah hidup yang jelas supaya penyelesaian cerita dapat ditanggapi pembaca.
žPengarang perlu memperdalami pengetahuan tentang manusia dan seluruh kehidupannya – pembacaan dan pengalaman
žTema perlu membawa pandangan hidup yang positif, mencabar dan merangsang.
žJika ada masalah tidak semestinya diselesaikan – pengarang boleh juga membiarkan masalah tersebut untuk dipecahkan sendiri oleh pembaca.
žTema tidak dinyatakan dengan jelas tetapi dapat dikesan melalui unsur-unsur yang membentuk cerpen itu – perlu membaca keseluruhan cerpen.
žTema mendorong kita berfikir dan mentafsir hidup.
žIa tidak hanya satu tema, tetapi boleh lebih


PLOT
žPenceritaan peristiwa yang berdasarkan hukum sebab dan akibat.
žRentetan peristiwa yang bersebab, dijalin dengan melibatkan konflik atau pertikaian dan akhirnya menemukan peleraian.
žJalan cerita – kejadian cerita tetapi plot yang menggerakkan kejadian cerita tersebut.
žTeknik plot boleh pelbagai dan tidak semestinya kronologi.
žTeknik penyusunan plot yang menarik ialah penyusunan peristiwa secara tidak kronologi – teknik imbas kembali (flashback)- ikut imaginasi pengarang
žCerpen yang baik mesti mengandungi konflik, malah intisari plot ialah konflik yang dikembangkan melalui tahap2 yang mendasarinya;


4
5
3
2
1


1= pengenalan, 2= timbul konflik, 3= konflik menanjak, 4= klimaks, 5 = peleraian


Tahap pengenalan (1) hingga tahap peleraian (5) – plot berkembang yang berpusat pada konflik.


Pembaca diheret dalam suatu keadaan yang menegangkan – unsur suspen
Semasa perkembangan konflik, wujudkan rangkaian konflik yang tertumpu ke suatu matlamat – manusia lawan manusia, individu lawan individu, individu lawan masyarakat, individu lawan lingkungannya, manusia lawan dirinya – pusat konflik.
Konflik dalam cerita mungkin merupakan pertentangan fizikal, moral fikiran, emosi dan nasib.
Protagonis adalah watak utama dlm menggerakkan cerita.
Antagonis adalah watak penentang atau watak pelawan protagonis


watak
Watak tidak semestinya manusia, boleh tampilkan binatang, pokok, bunga, angin tetapi menjadi lambang perilaku manusia.

Watak terlibat untuk melakukan sesuatu (plot), pada sesuatu tempat dan waktu (latar) dan dengan tujuan yang tertentu (tema) pula.

No comments:

Post a Comment